Laatste week stage gaat van start..

30 maart 2015 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Molweni ! (hallo in Xhosa, een taal die hier vaak wordt gesproken door de zwarte bevolking)

Zoals ik op het einde van mijn vorige bericht schreef zijn Deborah, Louise en ik maandag naar Knysna gereden om het speelgoed en materiaal aan te kopen om te schenken aan de crèche van Buyiswa. Iets wat ik nog niet had verteld, maar toch wel een indruk op mij had gemaakt.. Louise en ik wouden vanuit de pedagogische achtergrond ook graag poppen voor de kinderen kopen om hun fantasiespel wat aan te wakkeren. Maar omdat er hier in Zuid-Afrika zoveel diversiteit is, maar de kinderen er niet altijd vroeg mee in contact komen, wouden we heel graag poppen kopen in verschillende huidskleuren. Zo leren kinderen van jongs af dat er kinderen met verschillende huidskleuren zijn. Maar onze verwondering was groot toen we merkten dat we in alle speelgoedwinkels van Knysna (wat de grootste dichtbijzijnde stad is) geen enkele zwarte pop konden vinden!
We vonden dit toch raar, wetende dat zo'n groot deel van de gemeenschap zwart of gekleurd is. Uiteindelijk vonden we toch één zwarte (lelijke) pop, maar die koste zo extreem veel dat zelfs wij hem niet hebben gekocht. Het is pakkend hoe zelf het contrast zo duidelijk is, zelfs al gaat het maar om poppen..

Dinsdag werkten Louise en ik wat voor de taken van school in Die Sterreweg en woensdag startte onze laatste stageweek al..
De kinderen met een beperking uit de crèche van Buyiswa kwamen langs in Die Sterreweg om sessies te doen met de ergotherapeute Nicole en wij hielpen mee omdat wij deze kinderen ondertussen al goed hebben kunnen observeren, checklisten voor hebben moeten invullen en dus wel een meerwaarde konden zijn ;).

Donderdag was -helaas- onze laatste dag in de special needs klas van mr. Leigh..
Het was heel vreemd om te beseffen dat we deze kinderen na deze dag waarschijnlijk nooit meer in ons leven zouden terug zien..
Toen we smorgens aanklopten aan de deur van de klas bleek dat mr. Leigh niet aanwezig was in de klas, maar even naar de bureau was. Toen we binnengingen stonden alle kinderen plots recht en begonnen ze te klappen en te zingen voor ons gewoon omdat ze blij waren ons te zien.. (Het leek wel alsof ze wisten dat het onze laatste dag samen was, maar zelf mr. Leigh wist dat op dat moment nog niet.)
Louise en ik hadden cake mee voor de kinderen en een doos Belgische (we hebben goed moeten zoeken..) zeevruchtenpralines (niet jaloers zijn papa!) voor mr. Leigh!
Ze waren erg blij en mr. Leigh vond het enorm jammer dat het onze laatste dag was, net zoals wij.. We sloten de dag af met wat dansen in de klas en kregen nog elk een mooie tekening mee met daarop een dankwoord van mr. Leigh.
Ik ben heel dankbaar dat ik tijdens mijn stage ook in deze plaats ervaring mocht opdoen en om deze kinderen te mogen ontmoeten, ook mr. Leigh zal ik niet vergeten, deze man doet zijn zeker niet te onderschatten job met heel zijn hart en kan mij zeker nog veel bijleren. Dankzij deze ervaring ben ik ook nog zekerder geworden over wat ik later wil worden en volgend jaar nog zal bijstuderen.
Het is mijn echte droom om zorgcoach te worden in een lagere school en zal er dan ook alles aan doen om deze droom werkelijkheid te laten worden!

Mr. Leigh heeft ons trouwens ook uitgenodigd om samen met hem op Pasen (zondagochtend) naar de kerk te gaan! Wij zeiden natuurlijk met veel enthousiasme JA! We kunnen al niet wachten om te zien hoe zo'n viering in zijn werk gaat, héééél veel dansen en gospelzingen, dat hebben we al gehoord.. Spannend, ik laat het jullie zeker weten!

Vrijdag was ook onze laatste dag in de crèche in New Horizon.
We deden nog twee sessies met kinderen. Een van deze sessies was met Evan, een jongen van 5 jaar die in een rolstoel zit en zich anders verplaatst door te kruipen. Hij heeft het erg moeilijk met het benoemen van kleuren en vormen.
Omdat hij thuis in een klein huisje (hutje) woont en niet echt mag spelen van zijn mama werkte ik een oefening uit waarin hij de kleuren kon oefenen en toch ook wat beweging had. Ik had verschillende gekleurde stoelen in de ruimte geplaatst en had in dezelfde kleuren stukjes papier, als ik hem een stukje papier gaf moest hij naar de juiste stoel gaan en het stukje daar neerleggen en proberen de kleur te benoemen. Het was een echt succes en ondanks dat het benoemen nog niet altijd even goed lukte zag ik dat hij toch plezier beleefde aan een iets actievere oefening, want vaak zijn de oefeningen heel veel denken en zeggen, maar weinig uitleven en bewegen. Ik vond het echt interessant om die oefeningen daarom wat om te buigen naar spelenderwijs oefenen.

Zaterdag was het nog eens een relaxdagje aan het strand met de andere vrijwilligers.

Zondag was het een hele plezante dag, want we gingen op... SAFARI!
WAAUW, wat een ervaring was dit! Samen met Louise, Deborah, Zoe en Brandon gingen we met een Jeep op zoek naar dieren in het Plettenberg Game Reserve.
En het is officieel, na deze uitstap heb ik alle dieren van the famous  BIG 5 gezien!
De afrikaanse leeuw, de afrikaanse olifant, het afrikaans luipaard, de cape buffel en de neushoorn! Het was echt heel indrukwekkend om deze prachtige dieren van zo dichtbij te kunnen bewonderen..

Een grappig weetje.. Louise en ik moesten tijdens de safari zo dringend plassen dat we uit de Jeep zijn gesprongen en tussen het gras een plasje hebben gedaan.. zo hebben we daar ons territorium ook afgebakend he ;) (we moesten wel opletten waar we stapten voor de slangen.. ) Een heel comfortabel plasje is het toch niet geworden!
Foto's van de safari (niet van het plasje..) volgen zeker nog!

Vandaag was het ook de laatste dag in de crèche van Buyiswa en dus ook de dag dat we het materiaal en het speelgoed aan de crèche hebben geschonken!
Buyiswa was dolgelukkig, de kinderen gingen door het lint en het materiaal is al goed ingewijd.. beter dan dat kan ik het niet verwoorden! Het was super om te zien hoe de kinderen onmiddellijk doktertje begonnen te spelen, in de boekjes keken, zich op de matrassen legden,... De topper bleek toch het ballenbad te zijn!
Hoe een zwembadje en een paar ballen zoveel plezier naar boven kan brengen!
Via foto's laat ik jullie zeker nog zien hoe de reacties waren!
Buyiswa heeft ook onze email-adressen gevraagd en zal ons op de hoogte blijven houden van de vorderingen en het (hopelijk) bereiken van haar droom, bij deze zijn we ook uitgenodigd om snel nog eens terug te komen! We kregen ook een prachtig woord van dank van haar (ook gericht aan iedereen die gesteund heeft!).

Het deed mij vandaag toch een beetje hartzeer om te weten dat ik deze kindjes niet meer zal terug zien.. Ik zal het missen hoe ze op mijn benen in slaap vallen, door mijn haar woelen, op mijn rug springen, zot doen, hun hartverwarmende knuffels geven en hun tandjes bloot lachen.. Vandaag viel het me op hoe aanhankelijk ze waren, ik kon de keren dat ze mij een knuffel hebben gegeven niet tellen..
Een kindje, die anders zó actief is, heeft een hele tijd met zijn hoofd op mijn borst gelegen, zijn armpjes stevig rond mij en hij bleef mij maar 'mama' noemen.. Ik moet jullie niet uitleggen wat dit met mijn hartje deed zeker?

Morgen en overmorgen onze laatste twee stagedagen, allebei in Die Sterreweg, daarna start voor ons het uitbollen en een beetje vakantie. 10 april vertrekken we uit Plett naar onze eerste tussenstop in Mosselbaai voor 2 dagen, om erna naar Stellenbosch van de heerlijke wijn te genieten, ook voor 2 dagen en erna voor de laatste 2 dagen terug naar Kaapstad, waar we op 16 april ons vliegtuig nemen om op de 17e te landen in het (hopelijk al wat warmer!) Belgenlandje!

Drukkies & Soene,

Caro