7 weken in Zuid-Afrika!

8 maart 2015 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Hallo iedereen!

Hier ben ik terug.. Ik vreesde er even voor dat ik geen blogbericht meer zou kunnen plaatsen omdat het beeldscherm van mijn laptop (gedeeltelijk) stuk is, maar ik kan nog net genoeg zien om een nieuw bericht te maken! Morgen zoek ik naar een computerwinkel hier, in de hoop dat ze het hier kunnen maken..

Deze week was al de zevende week dat ik in Zuid-Afrika ben, wat gaat de tijd zo ongelofelijk snel!
Onze week bestond opnieuw uit 1 dag in de ene crèche, een dag in de andere crèche, een dag meevolgen met de ergotherapeuten in Sterreweg, een dag Hippotherapie en ook nog een dag in de klas van meester Leigh!

Op maandag brachten we onze zelfgemaakte muziekinstrumenten mee naar de crèche van Buyiswa. Ze was heel blij en vooral de kinderen waren er verzot op!

Op dinsdag waren er opnieuw twee 'New assesments' in die Sterreweg. Dan komen kinderen met hun moeder/pleegmoeder/... naar die sterreweg om een sessie te hebben met de ergotherapeuten en om een plek te vinden voor het kind..
Deze sessies zijn oh-zo-interessant, maar ook heel erg zwaar..
Zoals ik al vertelde in vorige berichten is Sterreweg het enige daycarecenter voor kinderen met een beperking hier in de buurt ( en dan mag je buurt heel ruim zien..)
en jammergenoeg zijn er in beide klassen geen plaatsen meer vrij op dit moment.
Toch willen ze de assesments blijven houden, om toch een beeld te krijgen van het kind en het kind zo op de wachtlijst te kunnen zetten of door te verwijzen naar een school of de gezondheidsdienst, zo worden de kinderen ook opgevolgd.

Een sessie raakte me heel erg diep. Het was een moeder en een meisje van 13 jaar. Ze waren vanuit Knysna naar Plett verhuisd om een groter huis te kunnen hebben. Het meisje ging in Knysna wel naar een speciale school, maar hier in Plett bleef ze tot nu toe nog gewoon thuis. De moeder, was een alleenstaande moeder (wat heel voorkomend is, want het is vaak een uitzondering als de man bij de moeder blijft..) die nu van 7 uur 'smorgens werkt tot 'smiddags 13uur, dan gaat ze haar andere kinderen van school halen en kan haar oudste dochter voor het meisje zorgen en dan gaat de moeder opnieuw gaan werken tot 21u ! Ongelofelijk!
Toen de ergotherapeute aan de moeder vroeg of het kind niet bij familie of kenissen kon opgevangen worden tijdens de dag, vertelde de moeder een erg aangrijpend verhaal.. Toen het kind 10 jaar was en naar school ging in Knysna ging ze steeds met bustransport naar huis.. Op een bepaalde dag ging ze met het kind naar de dokter, die zag dat haar benen en intieme delen vol grote kneuzingen zaten. Het meisje was dus misbruikt. Daarom durft de moeder het kind ook aan niemand meer toe te vertrouwen en zit ze nu met een groot probleem..
Nog een heel aangrijpend iets bij dit meisje was dat ze enorm veel medicatie nam, maar lieft meer dan 20! pillen per dag.. Jullie kunnen dan waarschijnlijk ook raden hoe het meisje er bij zat? Ze bewoog met moeite, ze had zelfs moeite om dingen te volgen met haar ogen.. Dit raakte mij echt heel erg diep! Zeker omdat de moeder vertelde dat als ze de medicatie niet neemt, ze juist een heel erg actief meisje is, die niet stopt met praten en de boel op stelten zet.. Ik kon bijna niet geloven dat ze het over hetzelfde meisje had..
De moeder werd doorverwezen naar een dokter hier in Plett en er werd haar ook meegegeven om aan de dokter te vragen om de medicatie eens te herbekijken.. Hopelijk doet de moeder dit ook, want dit moet een verschrikkelijk gevoel zijn voor dit kind!

Na de werkweek is er natuurlijk ook weekend!
Op vrijdag zijn we met iedereen naar de market geweest, we waren met een grote groep want er zijn hier al enorm veel mensen bijgekomen! Ik som ze even op:
Louise, Deborah (maar zij is nu in kaapstad bij familie), Norman, Zoe (een Brits meisje die hier 6 weken blijft), Laura (een Brits meisje die 3 dagen bleef voor haar werk), David (Een Schotse man, van rond de 50jaar die hier een week verblijft), Will (een 17-jarige Britse jongen, die 2 weken blijft) & dan de meisjes van born in africa: Juliet en Wiebke én Rien, een limburgse jongen die nu ook bij hen verblijft voor 3 maanden!
Een hele hoop dus! Maar volgend weekend vertrekken Norman, Will en David en komt er iemand anders in de plaats! Ik zal alleszins veel nieuwe mensen leren kennen hebben :).

Gisteren hebben Zoe, Norman, Louise en ik ook nog een zotte activiteit gedaan!
AfriCanyoning! Grenzen hebben we zeker verlegd! Je moet het maar eens opzoeken.. We sprongen van rotsen in het water, Ziplinen langs de rotsen in het water, door het water over en langs rotsen..
Een uitdaging, maar echt de moeite! Dit zal ik niet snel vergeten!! Om dan nog maar te zwijgen van de prachtige natuur waar we door omringd waren..

Deze avond houden we hier nog eens een braai met iedereen, ook Juliet, Wiebke en Rien komen!

Genieten jullie maar van het zonnetje daar in België en denk eens aan mij als jullie een eerste 'Braai van het jaar' doen!

Veel liefs, Caro!

1. Mama:
    8 maart 2015
    Carootje,
    Vandaag schitterend weer hier, 19 gr op ons terras en uit de wind zalig! Straks doen wij onze eerste "mini" braai ;)
    Jouw verhaal over dat meisje is erg pakkend, kan begrijpen dat het je echt raakt, je voelt je wss op dat moment machteloos :( Hopelijk komt er vlug een plaatsje vrij voor haar.
    Maar geniet van al die vriendschap rondom jouw, hier worden de dagen alsmaar langer, joepie! Tegen dat jij terug komt is het volop lente! Groetjes van ons allemaal x x x